NHV Hoedendag 2022

22 oktober 2022

De Til, Breestraat 1, 3381 BS Giessenburg

Ieder jaar organiseert de NHV een Hoedendag voor leden en voor alle overige hoedenliefhebbers. Vaste ingrediënten op deze dag zijn: workshops en lezingen, en een hoedenexpositie en een show. Daarnaast is de Hoedendag een uitgelezen gelegenheid om te netwerken met mede-hoedenontwerpers & -leden. Bovendien vierden we dit jaar tevens ons 17,5 jarig bestaan. Ter gelegenheid daarvan kregen alle NHV leden een blijvend aandenken.

Deelnemers aan een workshop kregen een jubileumschort met het NHV logo en logo’s van enkele sponsor leveranciers. Voor de overige bezoekers was deze schort te koop.

Het programma voor deze dag zag er als volgt uit:

Vanaf 9.30 uur                  Ontvangst

Vanaf 9:30 uur                  Aanleveren artikelen verkoop Marktplaats

10:00 - 11:45 uur              1e Workshopronde

12:00 - 14:00 uur               Lunch

12:30 - 14:15 uur               2e Workshopronde

10:00 - 16:00 uur               Materialenmarkt

11:00 - 16:00 uur               Marktplaats

11:00 - 16:00 uur               Exposities

Om 16:00 uur                     Uitreiking publieksprijs 2022

16:15 - 17:00 uur                Hoedenshow van Marianne Jongkind met live muziek.

17:00 - 18:00 uur                En deze feestelijke dag werd afgesloten met met een                                                          borrel en dansmuziek!

Workshops

Er werden dit jaar 8 verschillende workshops gegeven. Hieronder een beschrijving van de 8 workshops:

1. Marianne Jongkind: Sparterievorm bekleden met stof .

In deze workshop laat Marianne je zien hoe je een basisvorm van sparterie bekleed met eigen meegebrachte stof.

2. Irene van Vugt: Klaproos maken van zijde .

Tijdens deze workshop maak je je eigen klaproos van zijde, zonder behulp van bolijzers

3. Saar Snoek: Broche of corsage van handgemaakt vilt .

In deze workshop leer je meer over het proces van vilt maken. En maak je je eigen botanische accessoire.

4. Cristina de Prada: Faux feathers from fabric and leather .

In deze workshop laat Cristina zien hoe je je eigen imitatie veren maakt van stof en leer.

De workshop wordt in het Engels gegeven.

5. Nina Pawlowsky: Presentatie over gebruik van speciale stiffeners in het theater.

Leer meer over de verschillende appret soorten die gebruikt worden voor theater- en filmhoeden.

De workshop wordt in het Engels gegeven.

6. Denise Innes-Spencer: Using crinoline as a base for hats .

Met Crinoline maak je een basis voor je hoeden. Denise leert je de kneepjes van deze techniek.

De workshop wordt in het Engels gegeven.

7. Denise Innes-Spencer: Using knitted wire as a base for bridal headbands .

Denise laat je zien hoe je van gehaakt draad een bruidshoofdband maakt. Tijdens haar uitleg ga je zelf ook aan de slag!

De workshop wordt in het Engels gegeven.

8. Pierre&Pierre: Maak je eigen frame als basis voor een fascinator.

Joke laat je in deze workshop zien hoe je een frame voor een fascinator maakt dat je op diverse manieren kan veranderen.

NHV schort

Voor deze speciale Jubileum Editie bracht de NHV een prachtig schort uit. Deze schort werd in beperkte oplage gemaakt en werd alleen verkocht tijdens de Hoedendag.

Exposities

In lijn met de groeiende belangstelling voor duurzaamheid en het hergebruik van materialen was er dit jaar ook extra aandacht zijn voor het verwerken en nieuw leven inblazen van tweedehands bont. Miranda Vissers toonde in een kleine expositie, Zonde(r)lingen genaamd, hoeden gemaakt van oude bonthoeden. En Hettie Heijnis was aanwezig met werk van haar ‘Bontgroepje’, een project van vijf hoedenmaaksters die innoveren met oud bont.

Materialenmarkt

De volgende leveranciers waren aanwezig op de materialenmarkt:

- Plooij Hats and Materials

- Hoedendingen/All for Hats

- CdiC Supplies (diverse apprêtsoorten)

- Familie Heinz met coupons stoffen

- Annette Peereboom van AJP leer

Stand met vintage materialen van Tiny Meihuizen

- The Hat Magazine

NHV Hoedenwedstrijd

Tijdens deze hoedendag werd ook de winnaar van de publieksprijs van de Hoedenwedstrijd 2022 bekend gemaakt. De prijs is gewonnen door:

Mei-chuan Yang van Mei Mei France Chapeaux

We zien je graag bij de volgende NHV Hoedendag.

Tot dan!