NHV Hoedenwedstrijd 2021

Thema: 'Wie wat bewaart, heeft wat'

Welkom bij de 16e editie van de internationale NHV Hoedenwedstrijd 'Wie wat bewaart, heeft wat'!

Voor de wedstrijd 2021 werd er gevraagd om een heren of dames (cocktail) hoed of hoofdcreatie te ontwerpen van panama stro. De deelnemers aan de wedstrijd ontvingen een ‘verrassingspakket’ (de inhoud van alle pakketten is verschillend) met daarin een lichtbeschadigde panama capeline (waarvan de rand gerafeld is bijvoorbeeld) en afsnijsels die ontstaan bij de transformatie van stro capeline naar hoed. Dit materiaal werd geleverd door The Panama Hat Company, die deze resten en afgekeurde capelines zelf gebruikt om cocktailhoeden en garneringen van te maken.

Het idee achter deze uitdaging is dat je als creatieveling niet altijd met nieuw materiaal hoeft te werken, maar ook in staat moet zijn om vanuit bestaande dingen iets nieuws te maken. Geheel in lijn met het huidige streven naar duurzaamheid. Bij het maken van je wedstrijdhoed is iedere wijze van aanpassing van het toegestuurde materiaal toegestaan, zoals bijvoorbeeld verven, deconstrueren, vervormen, etc. Een beperkende voorwaarde is echter dat je alleen steunmaterialen mag gebruiken en verder geen extra materiaal mag toevoegen. Een uitzondering hierop is het gebruik van alternatieve materialen voor versiering en garnering, die zijn toegestaan zolang het panamastro maar de hoofdrol blijft spelen. Niet al het toegestuurde panamastro hoeft gebruikt te worden.

Jury

De juryleden van 2021 waren: Herma de Jong (hoedenontwerpster uit Baarn en tevens voorzitter van de jury), Anne Marie van der Veen (voorzitter BMA – Branchevereniging Mode Ambachten), Mavi Tzaig en Jenny Frohlich (eigenaren van Majesa/The Panama Hat Company in Luton en tevens de leverancier van de wedstrijdmaterialen) en Yara de Vries (studente aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag).

Publieksprijs

Nadat de jury haar oordeel uit had gebracht, was het de beurt van het publiek om mee te beslissen wat de mooist gemaakte creatie van deze wedstrijd was. Aansluitend op de show waren de hoeden nog drie weken bij CODA Apeldoorn te bewonderen.

Bekijk eerdere inzendingen

Nieuwsgierig naar de creaties van alle deelnemende ontwerpers? Bekijk alle inzendingen van de afgelopen jaren in de fotogalerie.