NHV Hoedenwedstrijd 2020

Thema: Hemelse Hoeden

Welkom bij de 15e editie van de internationale NHV Hoedenwedstrijd 'Hemelse Hoeden'!

Voor de wedstrijd 2020 wordt er van je gevraagd om een heren of dames (cocktail)hoed of fascinator te ontwerpen, gebaseerd op het thema 'Hemelse Hoeden'. Je mag het thema zo strikt of vrij interpreteren als je zelf wil.

Deelname

Iedereen kan inschrijven voor deze wedstrijd, of je nu hobbyist, een professioneel, gevorderd of beginnend hoedenmaker bent, binnen Nederland of over de grens woont.
Een jaarlijks wisselende vakjury bepaalt uit de inzendingen op basis van originaliteit, kwaliteit en hoedenvakmanschap een selectie van 10 genomineerde hoeden, waaruit vervolgens het winnende ontwerp wordt gekozen.

De uiterste aanmelddatum voor de wedstrijd is inmiddels verstreken, het is niet meer mogelijk om je aan te melden voor de wedstrijd. Deelnemers konden hun ontwerp uiterlijk 1 augustus 2020 op het aanleveradres afleveren.

Expositie

In verband met de landelijk genomen maatregelen ter beperking van het coronavirus kan de openingsshow niet op de eerder geplande datum plaatsvinden. De openingsshow met de ingezonden ontwerpen zal daarom tijdens de NHV Hoedendag op 14 november 2020 online te zien zijn. Na afloop van de show worden de winnaars van de ontwerpwedstrijd bekend gemaakt. De wedstrijdhoeden zullen na de openingsshow drie weken te bezichtigen blijven in het ACEC. Ga naar NHV Hoedendag 2020 voor alle informatie over het programma van deze dag.

Jury

De juryleden van dit jaar zijn: Ann Cluyts (hoedenonwerper en leerkracht mode), Judith Kadee (conservator bij Escher in Het Paleis), Mirjam Nuver (hoedenontwerper) en Corine Notenboom (studente aan het HMC in Amsterdam).

Ann Cluyts studeerde af als leerkracht mode. Vrij snel raakte ze gepassioneerd door hoeden en volgde ze een driejarige opleiding tot modiste. Ondertussen is ze reeds 23 jaar docente 'hoeden en accessoires' in het volwassenenonderwijs bij het CVO VTI Lier-Antwerpen (België). Op de vraag waar haar focus ligt binnen het vakgebied antwoord ze spontaan: “Het verwerven en verfijnen van de juiste techniek en het continu bijwerken van mijn vakkennis”.  De slogan die ze gebruikt tijdens haar werk luidt: “Waar techniek, creativiteit en passie samen gaan, ontstaat iets unieks.”

Judith Kadee is conservator bij Escher in Het Paleis. Ze doet onderzoek naar de wereldberoemde kunstenaar M.C. Escher en maakt tentoonstellingen in het museum aan het Lange Voorhout. Ze was hiervoor werkzaam als directeur van museum Villa Mondriaan. Met haar 24 jaar was ze destijds de jongste museumdirecteur van Nederland. Ze is tevens de juryvoorzitter van de Studentenontwerpwedstrijd van de Prinsjeshatwalk in Den Haag.

Mirjam Nuver studeerde in 1985 af aan de Academie voor beeldende kunsten Minerva in Groningen, waar zij Grafische vormgeving studeerde. Na de academie werkte zij als freelance ontwerper. Daarnaast werkte ze part-time in de hoedenwinkel van haar moeder in Groningen. Hier werd onbewust de de basis gelegd voor haar uiteindelijke vakgebied. Geconfronteerd met een verouderende groep klanten, zag zij het als een uitdaging hoeden te ontwerpen die jongere vrouwen zou kunnen enthousiasmeren om hoeden te gaan dragen, niet om dat moest maar omdat het leuk is.
In 1991 volgde zij een post-academische opleiding aan de Academie voor beeldende Kunsten in Arnhem: Mode-Vormgeving en Strategie. Naast 'draagbare' collecties, ontwierp zij unieke en eenmalige exemplaren, waarbij de nadruk meer lag op bijzondere en uitgesproken vormen.
Sinds 2013 heeft Mirjam een winkel in het centrum van Amsterdam, de nadruk van haar werk heeft zich iets meer verplaatst naar het contact en de interactie met de klanten. Haar hoeden zijn aangekocht door musea in binnen en buitenland en zij heeft met haar ontwerpen diverse prijzen gewonnen.

Corine Notenboom is 4e-jaars student aan het HMC in Amsterdam.

Prijzen

De winnaar ontvangt uiteraard de zilveren NHV hoedenspeld. Daarnaast zijn de volgende prijzen beschikbaar gesteld:

1e prijs
Gereedschappen voor hoedenmaken t.w.v. €700 door Hatblocks Roland uit Spanje
Herenhoedenblokset (bol en rand) t.w.v. GBP435 (= €500) door Guy Morse-Brown uit Engeland
Voucher t.w.v. €350 door fa. De Vroey uit België

2e prijs
Voucher t.w.v. €300 door Artipistilos uit Spanje
Voucher t.w.v. €300 door Masario uit Spanje
Voucher t.w.v. €300 door The Trimming Company uit Engeland

3e prijs
Voucher t.w.v. €300 door Plooij Hats & Materials uit Nederland

Publieksprijs
Workshop Fosshape door Pierre & Pierre uit Nederland

De kosten voor deelname bedragen voor leden € 35 en voor niet-leden € 50.
Deelnemers hebben gratis toegang tot de openingsshow in juni en ontvangen na afloop van de show een fotoboekje met alle ingezonden ontwerpen.

Aanleveren inzending

Voor alle deelnemers geldt: je wedstrijdhoed dient uiterlijk 1 augustus 2020 op het aanleveradres ontvangen te zijn. Stuur zowel per e-mail als per post (in de doos van je wedstrijdhoed) de volgende informatie mee:

• Een foto van je hoed op het hoofd van een pop of persoon
  • Een etiket met het adres waarnaar de hoed retour moet worden gezonden
  • Een postretourzegel
  • Toelichting over de gebruikte materialen en je inspiratie (maximaal 75 woorden)

Aanleveradres

p/a NHV
Jozef Israëlsplein 8
2596 AS Den Haag

Heb je na het lezen van de wedstrijdvoorwaarden nog vragen? Stuur dan een e-mail naar wedstrijd@nederlandsehoedenvereniging.nl.

Bekijk eerdere inzendingen

Nieuwsgierig naar de creaties van alle deelnemende ontwerpers? Bekijk alle inzendingen van de afgelopen jaren in de fotogalerie.